Několik z našich klientů nás upozornilo na trend falešných faktur od „SEO agentur“.
Děkujeme za velký zájem o tento článek.
Bohužel se konkrétním případům nemůžeme věnovat a proto nám prosím ohledně toho nevolejte. Pokud máte potíže s nějakým podvodným katalogem, obraťte se na ČOI nebo Policii ČR.
Přijde Vám faktura jako by se nechumelilo. Přitom to je jen „nabídka přeci“
Tito podvodníci (zvolím tento termín, protože pouze „vychytrálci“ mi nepřijde úplně vhodné) používají jednoduchý trik: napíší Vám mail jako starému známému klientovi a přiloží zálohovou fakturu „na příští období“. Zavalí Vás spoustou informací, slyšíte o „dlouhodobě na vyšší pozici“, „optimalizace vyhledávání pomocí klíčových slov“, „zajišťuje dlouhodobě“ ve spojení s vyhledávači „Google, Seznam, Centrum, Atlas“ (což je pro znalé docela úsměvná věc), uvidíte smajlíka u „nezasílejte plnou moc“ – abyste přeci nebyli hloupí ji neposlat!
A když tam přihodí ověření na Czech Pointu, tak to tomu dodává na důvěryhodnosti. To samé uvedení čísla Občanského zákoníku na konci mailu.
Pak Vám sdělí, jak za Vás vyřeší otravné a k ničemu vedoucí hovory (a nabídky) které Vás obírají o čas (a peníze) – takže jsou vlastně „na Vaší straně“! Přidají pár překlepů – asi pro neformální výraz. Zajímají se pak i nadále o další služby a produkty, které budete v budoucnu uvádět na trh, protože Vás mají rádi.
A nezdraží, ani kvůli inflaci! Velice si Vás váží a nemáte se bát ozvat – myšleno asi na ten mail, ze kterého přišla faktura (tedy na fakturační systém vyfakturuj.cz), protože jiný kontakt nemáte – telefon neexistuje, firemní mail neexistuje, web nefunguje.
Prima partner, co říkáte? Konkrétní ukázka mailu je zde:
Předmět: Faktura na příští období optimalizace pro vyhledávače
Dobrý den,
v příloze Vám posíláme zálohovou fakturu č. XXXX na příští období.
Primárně se jedná o optimalizaci vyhledávání pomocí klíčových slov. Tudíž tato služba zajištuje dlouhodobě vyšší pozici a dohledatelnost Vaší firmy ve vyhledávačích (Google, Seznam, Centrum a Atlas). Pokud firma optimalizaci nemá, je buď vůbec, nebo špatně dohledatelná pomocí těchto vyhledávačů.
Od začátku roku 2022 je součástí optimalizace poradenství ohledně výpovědí katalogů a investičních firem. Pokud nevyužijete, pouze nezasílejte plnou moc :-) V souvislosti s tím Vám zasíláme v přiloze i plnou moc, u které poprosíme o vyplnění a ověření podpisu na Czech Pointu (Pošta, obecní úřad aj.). Stačí nám poté sken nebo i fotografie obou stran plné moci.
Pokud Vám bude někdo volat ohledně katalgových zápisů, či ohledně nabídek investic, stačí nám zaslat e-mail či telefonní číslo, ze kterého jste byli kontaktováni a my se o vše postaráme. Věřte, že v tomto ohledu si dáváme záležet, jelikož sami známe ty tuny otravných a k ničemu nevedoucích hovorů, a touto doplňkovou službou Vás tohoto chceme ušetřit :-)
Seznam katalagových zápisů ke zrušení Vám rádi zašleme na vyžádání.
Zároveň bychom Vás rádi poprosili, pokud do svého portfolia zavedete novou službu, značku nebo produkt, zašlete nám jeho název do e-mailu, rádi ho obratem přidáme do Vašich klíčových slov pro optimalizaci, může to přivést větší počet vyhledání Vaší firmy zákazníkem, tudíž i více klientů.
V neposlední řadě se u nás snažíme jít proti inflaci. Tudíž se Vám nestane, že se cena navýší kvůli nespočtu nejmenovaných důvodů. My našim klientům pomáháme i touto cestou, a to snižování ceny na její nejnižší možnou hranici.
Velice si vážíme naší spolupráce, děkujeme za projevenou důvěru a fakturu naleznete v příloze.
Ať se daří a kdykoli se v případě potřeby ozvěte!
[zhruba 10 prázdných řádků]
Vlasta XXX
Oddělení poradenství a výpovědi katalogů
Dokument naleznete také na adrese: https://www.vyfakturuj.cz/XXXX [platný odkaz na fakturu].
S pozdravem
XX s.r.o.
[zhruba 5 prázdných řádků]
Jedná se o nabídku, služba začne běžet zaplacením zálohové faktury. Řídí se dle 89/2012 Sb.
Víme, že to není úplně všeříkající, ale při „proklepnutí“ agentury (která rozesílá tyto maily rovnou se zálohovou fakturou přes fakturační program) zjistíte, že nemůžete dohledat žádné základní informace a náhodou uvedená doména v nějakém katalogu navede na jejich web:
Proto radíme klientům, aby dávali pozor a neplatili nic, o čem by si nebyli opravdu jisti.
Edit po 14 dnech: klientům došla „upomínka nezaplacené zálohové faktury“ s výzvou k řešení a ověření platby. Mají to dobře vymyšlené, podvodníčci.
Katalogy „vám zruší indexy“
V rámci marketingové správy klientům toto řešíme na denní bázi – a nejen podvodné SEO agentury, ale i například zápisy v pseudokatalozích.
Občas se dostáváme do úsměvné situace, kdy operátor katalogu neznalý online marketingu (ale znalý manipulačních frází) se dovolá přímo kolegům a nabízí jím prodloužení „garantovaného zápisu“. Takové katalogy prý předají „info formou“ (modří už vědí, který nám volal) o Vás do světa úplně nejlépe ze všech a dělají pro Vás ve vyhledávačích víc než kdokoliv jiný.
A tak trochu cimrmanovsky se zeptám: „A kdo to o nich říká?“ — „No, oni sami!“
Projdou s Vámi všechny údaje o firmě u nich v katalogu, od IČ po zubní kartáček (přeháním). Nakonec Vám mimochodem oznámí, že tedy zajistí prodloužení „garantovaného zápisu“. Když se ohradíte, že si nevybavujete, že jste doteď nějaký měli, tak Vám sdělí, že doteď to byl negarantovaný, ale teď už bude garantovaný. A rozdíl? No samozřejmě, peníze! A pak to vypadá zhruba takto (přepis reálného hovoru):
"Ale to já nechci! Prodlužte mi ten negarantovaný, když je zdarma."
-- "Asi máme špatný signál, já Vám už asi čtyřikrát řekla, že ten prodloužit nejde a můžete jenom prodloužit garantovaný. Zajistí vám zobrazení ve vyhledávačích Seznam a Google, díky naším indexům jste tam vidět."
"Ale já nechci placený tarif."
-- "No tak to Vám to tady všechno povypínáme, všechny indexy vypneme a nebudete pak dohledatelní na Seznamu a Google, protože díky nám jste tam vidět"
"Aha, to je zajímavé. A můžete mi říct, co tam tedy konkrétně děláte, že jsme pak vidět?"
-- "Já nejsem 'ajťák', tak Vám to úplně neumím vysvětlit. Jsou tam ty naše indexy a díky tomu, že je máte garantované, tak jste pak vidět ve vyhledávačích."
"Víte, ale já jsem ajťák a tohle by mne zajímalo hodně."
-- "No, tak v tom případě Vám nebudu brát Váš drahocenný čas, to se nemáme o čem bavit."
Nenechte se ošálit podvodníky. „Doba katalogová“ je už dávno pryč a dnes SEO funguje úplně jinak. Neházíme do pytle všechny katalogy, ale na prstech by se dalo spočítat, kolik z nich opravdu stojí za to mít zaregistrovaných.